Lesní pedagogika


Lesní pedagogika v době koronavirové

Koronavirus zacvičil a možná ještě zacvičí se všemi. Ať už nakaženými, v karanténě či zdravými pečujícími o nemocné.

Teď je tedy čas nabrat čerstvý vzduch do plic. A kde jinde než v lese. A proč to nespojit s informacemi o lese, zvěři, pracích potřebných pro obnovu lesa. A na tom je právě lesní pedagogika neboli „lesped“ založena.

Zkusíme si menší testík?

  • Který jehličnan na zimu opadává?
  • Který listnáč naopak neopadá?
  • Kdy probíhá jelení říje?
  • Kdy probíhá srnčí říje?
  • Čemu se v lese říká věšák?

A představte si, že se všechny odpovědi dozvíte i během procházky s profesionálním lesním pedagogem. Někteří ji absolvovali a mohou vyprávět. Zahráli si hry, při kterých si „osahali“ les všemi smysli. Očichali zeminu, květiny,… osahali kůru stromů, šišky,… prohlédli strukturu listů, shozy… poslouchali zvuky, které vydává zvěř i les,… ochutnali nalezené jedlé plody, …

Prostě zážitková forma výuky.  

Nevěříte? Přijďte.

Pokud máte zájem o procházku s výkladem i o zvěři v oborách, nabízíme možnost po dohodě na telefonu 607 717 369.

A dlužím správné odpovědi na testík:

Modřín, dub, říjen, červenec, zavěšený strom

Věra Bartůňková, lesní pedagožka


Lázeňské lesy Karlovy Vary, příspěvková organizace se již 12 let zabývají prací s dětmi, a to tou nejdostupnější formou – hrou. V současné době se lze domluvit na vzdělávacím programu i pro skupinky dospělých.

Tři pracovníci se zabývají lesní pedagogikou, kterou provozují nad rámec svých běžných povinností.

Jedná se o to, hravou formou přiblížit práce v lese, práci lesníka a jeho spolupracovníků, hospodaření, přírodu a zvěř.

Děti si vždy užijí pobyt na čerstvém vzduchu a vrací se se spoustou dojmů a zážitků, které šikovné paní učitelky využívají i v dalších předmětech.

Vždy se snažíme ukázat dětem i práce, které jsou spojené s údržbou lesa. Někdy máme domluveného těžaře, který pokácí strom – dětem se vysvětlí, proč je to potřeba, proč zrovna tento strom a dozví se, co se z něj vyrobí, nebo kam se dřevo posílá. Děti odhadnou výšku a věk a pak si vše přeměří a přepočítají. Pokud se v blízkosti našich her pohybují např. pracovníci s koňmi i tuto práci dětem předvedou, stejně jako lesní traktor či dnes čím dál častější harvestor.

Zábavou je lesní pexeso, kde se dozví o floře ve svém bezprostředním okolí spousty zajímavostí a nejoblíbenější hrou je slepá stonožka, kdy se pohybují opravdu poslepu za pomocí lana či kamarádů.

Povídáme si o zvířátkách žijících v našich lesích, o tom co je pro ně dobré a co nikoliv (mláďata nechat ležet a nehladit nebo nepouštět volně pobíhat psy,…). Ukazujeme si malé škůdce, které máme ve svých obrovských sbírkách.

Děláme obrázky s přírodnin, stavíme domečky pro lesní skřítky,… Na přiložené fotografii je paleta barev z přírodnin.

    

Zcela zodpovědně mohu říct, že dětem se z lesa nechce. V průběhu dopoledne si opečou buřty na tzv. švédských kamnech, která jim vždy zapalujeme. Nevyžene je tudíž ani hlad.

O úspěšnosti svědčí to, že se paní učitelky informují sami mezi sebou a není třeba kdovíjaké propagace.

V průběhu roku máme v lese více než 500 dětí! A nejen dětí, pracujeme i s dospěláky či s rodinami s dětmi.

Prostě celý rok se nezastavíme 🙂 Příroda je krásná v každém ročním období a i když jsme uvažovali o zimní škole – stopy ve sněhu, lesní školky,… narazili jsme na nedostatečné vybavení dětí pro delší pobyt venku. V tomto případě jsme se tedy rozhodli, že při špatném nebo zimním počasí, navštívíme děti ve škole či školce a budeme si o lese a jeho obyvetelích povídat.

Program přednášek ve školách a školkách

Program pro přednášky ve školách a školkách

CENÍK

Ceník lesní pedagogika 1.11.2018

Kontakt:

Ing. Iveta Adamcová

tel: 702 023 906

email: adamcova@llkv.cz